Akt oskarżenia w sprawie sprowadzenia katastrofy w komunikacji

W dniu 16 grudnia 2013 roku do Sądu Okręgowego w Białymstoku wpłynął akt oskarżenia przeciwko Tomaszowi Pawłowi S. i Yuremu D.

Prokurator zarzucił oskarżonemu Tomaszowi Pawłowi S., że w dniu 15 września 2010 r. ok. godz. 1:40 w miejscowości Radule, na trasie T-8 Białystok-Jeżewo, rejonu białostockiego nieumyślnie sprowadził katastrofę w ruchu lądowym zagrażającą życiu i zdrowiu wielu osób, w ten sposób, że będąc kierowcą samochodu ciężarowego marki Volvo jadącego w stronę Białegostoku, nieumyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez nie zachowanie wymaganej ostrożności i nieuważne obserwowanie przedpola jazdy, wskutek czego przekroczył podwójną linię ciągłą na osi jezdni i zjechał kierowanym pojazdem częściowo na przeciwny pas ruchu, gdzie doprowadził, podczas podjętego manewru hamowania, do zderzenia bocznego swojego pojazdu z jadącym z naprzeciwka swoim pasem ruchu samochodem typu bus marki mercedes, którym jechali kierowca - oskarżony Yury D. oraz 4 pasażerów, a następnie zjechawszy po tym zdarzeniu na przeciwne asfaltowe pobocze jezdni doprowadził na nim do zderzenia swojego pojazdu, z jadącym z naprzeciwka samochodem typu bus marki mercedes, którym jechali kierowca oraz 3 pasażerów.

Oskarżony Yury D. stanął pod zarzutem tego, że w dniu 15 września 2010 r. ok. godz. 1:40, w miejscowości Radule, na trasie T-8 Białystok-Jeżewo, rejonu białostockiego nieumyślnie sprowadził katastrofę w ruchu lądowym zagrażającą życiu i zdrowiu wielu osób, w ten sposób, że będąc kierowcą jadącego od strony Białegostoku samochodu typu bus marki Mercedes, którego pasażerami były 4 osoby umyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez dokonanie manewru wyprzedzania jadącego przed nim w tym samym kierunku samochodu marki Mercedes mimo obowiązującego w tym miejscu zakazu dokonywania takich manewrów – podwójnej linii ciągłej na osi jezdni oraz mimo braku wystarczającego odcinka drogi pozwalającego na bezpieczne wykonanie tego manewru, wskutek czego doprowadził kierowcę jadącego z naprzeciwka samochodu ciężarowego marki Volvo do podjęcia gwałtownego manewru obronnego hamowania i do utraty panowania nad hamowanym pojazdem, a następnie zderzenia bocznego obu powyższych pojazdów, zjechania samochodu marki Volvo na przeciwne asfaltowe pobocze jezdni i zderzenia się tam z jadącym z naprzeciwka samochodem typu bus marki Mercedes, którym jechali kierowca oraz 3 pasażerów.

W wyniku zdarzenia z 15 września 2010 r. 5 osób poniosło śmierć na miejscu, jedna z pasażerek doznała naruszenia czynności narządu ciała trwających dłużej niż 7 dni, zaś inny pasażer doznał naruszenia czynności narządu ciała poniżej 7 dni.

Czyn zarzucany oskarżonym zagrożony jest maksymalnie karą 8 lat pozbawienia wolności, zaś dolną granicą jest kara 6 miesięcy pozbawienia wolności (art. 173 § 4 k.k. w zw. z art. 177 § 1 k.k.)

W stosunku do oskarżonego Tomasza Pawła S. zastosowano nieizolacyjny środek zapobiegawczy w postaci poręczenia majątkowego, zaś w stosunku do Yurego D. nie zastosowano żadnych środków zapobiegawczych.

Sprawa została zarejestrowana pod sygn. III K 200/13.